fredag 1. januar 2010

Lavutslipp - jeg skal gjøre en forskjell i 2010

Nytt år representerer for mange nye muligheter, også i form av forsett om positive valg, endringer og tiltak. Mine forsett er i hovedsak å fortsette. Jeg lever et godt liv sammen med fantastiske mennesker og gleder meg til fortsettelsen!

Jeg har likevel satt meg et nyttårsforsett som skal prege 2010. Forsettet kan sammenfattes i ett ord: lavutslipp. Jeg skal leve på en måte som gjør at mitt negative bidrag av Co2 er lavest mulig, jeg skal leve mer bærekraftig.

Det koster å kjøre prosjekt lavutslipp. På noen områder vil det koste meg mer penger, men i hovedsak vil det koste meg i form av å endre livsstil og forbruk. Så hva betyr det i praksis at 2010 blir lavutslippsåret?

Lavutslipp betyr blant annet at jeg
  • flyr minst mulig. Weekendturer til fristende storbyer utgår for eksempel helt.
  • kjører minst mulig bil. Her er det en naturlig fordel i at jeg ikke har sertifikat, men jeg velger uansett buss, trikk og bane – for ikke å snakke om beina – fremfor å kjøre bil.
  • unngår å kjøpe ting til hus & hjem uten at det virkelig er behov for det.
  • kjøper færre klær og sko til høyere kvalitet (som dermed varer lengre).
  • velger mat som er mer bærekraftig. For eksempel vil jeg velge økologisk, kortreist mat når det er mulig. Jeg vil spise mindre rødt kjøtt og sørge for å bruke opp maten/unngå å kaste mat.
  • kjøper naturlig kosmetikk som helst er produsert i geografisk nærhet.
  • kjøper brukte ski, skøyter og annet utstyr til barna.
  • velger digitale løsninger fremfor fysiske når mulig.
  • feriere i naturlige omgivelser. Fjell & vidde står høyt på agendaen sammen med sommer & sol i geografisk nærhet.
Det finnes et sterkt og tankevekkende sitat:
”Jeg alene kan intet gjøre. Det sier hundretusener.”
Jeg har bestemt meg for å gjøre en forskjell i 2010. Og jeg blogger om det i håp om at flere blir med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentér innlegget her: